Mitkä kortit kannattaa hyväksyä ja miksi

Laura Tuomi
Kirjoittaja Laura Tuomi

Maksukorttijärjestelmien välisten erojen ymmärtäminen voi olla hankalaa, kun on valittava, mitä̈ kortteja haluat hyväksyä avatessasi myymälän tai verkkokaupan. 

Yksi asia on kuitenkin varma: korttimaksuja on pystyttävä hyväksymään. 

Nordic Payment Reportin mukaan lähes 90 % pohjoismaisista kuluttajista maksaa mieluiten kortilla fyysisissä kaupoissa. Korttien hyväksyminen on siis itsestäänselvyys, mutta kysymys onkin siitä, mitkä kortit tulisi valita. 

Ymmärtääksesi maksukorttijärjestelmien väliset erot, selvennämme alla yleisimpien korttityyppien taustoista ja kerromme, millaistë asiakkaiden voit odottaa maksavan mieluiten milläkin kortilla. Tämä tieto voi olla hyödyllistä valitessasi, mitä maksukortteja haluat ottaa vastaan. 

Dankort 

Dankort on Tanskan kansallinen korttijärjestelmä, joka otettiin käyttöön Tanskassa vuonna 1983. Tanskassa on laskettu liikkeelle 5,5 miljoonaa Dankort-korttia, joista suurin osa on yhdistetty Visan kanssa Visa/Dankort-kortiksi ja osa Mastercardin kanssa, minkä ansiosta tanskalaiset kuluttajat voivat käyttää korttia Tanskan ulkopuolella matkustaessaan. 

Tanskalaiset asiakkaasi odottavat voivansa maksaa Dankortilla myymälässäsi, sillä Dankort on tanskalaisten suosima maksutapa. 

Nets on ainoa Dankortin korttitilittäjä, joten jos haluat hyväksyä Dankort-maksuja, tarvitset Dankort-sopimuksen Netsiltä. 

Visa 

Visa perustettiin vuonna 1958 Yhdysvalloissa, kun Bank of America lanseerasi BankAmericardin, joka oli ensimmäinen kortti, jossa oli "uusiutuva luotto" -ominaisuus. Kortti muutti nimensä vuonna 1976 nykyiseksi Visaksi, kun se laajeni kansainvälisesti. 

Visa toimii nykyään yli 200 maassa ja alueella, ja Visa-kortteja on myönnetty maailmanlaajuisesti 4,1 miljardia kappaletta. 

Visa-kortista on useita eri versioita sekä luotto- että pankkikortteina ja yhdessä muiden korttien, kuten Dankortin ja UnionPayn, kanssa. 

Mastercard 

Mastercard on maailmanlaajuinen maksualan teknologiayritys, joka perustettiin vuonna 1966. 

Mastercard toimii nykyään 210 maassa ja alueella, ja Mastercard- ja Maestro-merkkisiä kortteja on myönnetty 3,0 miljardia kappaletta eri puolilla maailmaa. Yli 90 miljoonaa toimipistettä hyväksyy Mastercardin ja 112 miljardia Mastercard-tapahtumaa vaihdettiin vuonna 2021. 

Yhtiö pyrkii luomaan yhteyksiä ja voimaa osallistavaan digitaaliseen talouteen, joka hyödyttää kaikkia ja kaikkialla tekemällä liiketoimista turvallisia, yksinkertaisia, älykkäitä ja helppokäyttöisiä. 

Diners Club International 

Diners Clubin historia alkoi vuonna 1950, kun Frank McNamara -niminen mies söi illallista newyorkilaisessa ravintolassa, mutta jätti käteisensä toiseen pukuun. Koska hän ei kyennyt maksamaan laskua ilman, että hänen vaimonsa tuli pelastamaan hänet, hän päätti, ettei enää koskaan joutuisi nolatuksi, ja perusti Diners Clubin. Nykyään Diners Club International on käytössä yli 55 maassa. 

Nykyään Diners Club on maailmanlaajuisesti tunnettu tuotemerkki, joka palvelee valikoivien ja varakkaiden kuluttajien maksutarpeita, tarjoaa pääsyn maailmanlaajuisesti yli 1 000 lentokentän loungeihin, ja tarjoaa yrityksille ja pienyrittäjälle täyden valikoiman kulujenhallintaratkaisuja. Diners Clubia voi käyttää yli 200 maassa ja territoriolla, miljoonissa kaupoissa ja yli 1,3 miljoonassa pankkiautomaatissa. 

UnionPay 

UnionPay on kiinalainen korttijärjestelmä, joka perustettiin Kiinassa vuonna 2002. UnionPay International on China UnionPayn tytäryhtiö, joka keskittyy Kiinan ulkopuolelle, ja se perustettiin vuonna 2012, jotta korttijärjestelmä voisi laajentua Kiinan ulkopuolelle. UnionPay Internationalia voi käyttää 181 maassa maailmanlaajuisesti, ja tähän mennessä sitä on myönnetty 77 maassa ja alueella, ja sillä on yhteensä 190 miljoonaa korttia Manner-Kiinan ulkopuolella. 

Kortti on saatavana sekä yhden merkin UnionPay-standardikorttina että yhteismerkittynä korttina esimerkiksi Visan ja Mastercardin kanssa. 

JCB 

JCB on merkittävä maailmanlaajuinen maksamisen tuotemerkki ja johtava luottokorttien myöntäjä ja korttitapahtumien tilittäjä Japanissa. JCB aloitti korttitoimintansa Japanissa vuonna 1961 ja alkoi laajentua maailmanlaajuisesti vuonna 1981. 

JCB:n hyväksyvään verkostoon kuuluu 39 miljoonaa kauppiasta ja yli miljoona käteisennakon vastaanottopaikkaa eri puolilla maailmaa. JCB-kortteja myönnetään nykyään useissa maissa ja territoriolla, ja heillä on yli 146 miljoonaa kortinhaltijaa, muun muassa Japanissa, Taiwanissa, Koreassa, Thaimaassa, Intiassa ja Vietnamissa. JCB on solminut vahvan yhteistyösopimuksen Netsin kanssa, osana kansainvälistä kasvustrategiaansa, jotta kaikki Netsin kauppiaat kaikissa Pohjoismaissa voivat hyväksyä JCB-kortin. 

Kuluttajille suunnatut JCB-kortit vaihtelevat standardituotteista premium-tuotteisiin, kuten kulta- ja hopeakortteihin. Valikoimassa on myös Affinity- ja yrityskortteja. Kaikissa on JCB:n kolmivärinen logo. Kaikki korttituotteet hyväksytään Nets "korttitilitysverkostossa". 

Discover 

Discover Card on luottokorttimerkki, jonka kortteja on myönnetty vuodesta 1985 lähtien vain Yhdysvalloissa. Lippulaiva Discover Card on ollut Amerikan ensimmäinen ostosten käteispalautus-bonusohjelma. Käteispalautus-bonus on prosenttiosuus tehdyn ostoksen summasta, joka palautetaan takaisin kortinhaltijan luottokorttitilille sen mukaan, kuinka paljon korttia on käytetty. 

Discover-kortteja on eri tyyppisiä, ja ne sopivat eri tarkoituksiin, esimerkiksi arkipäiväisiin ostoksiin ja matkustamiseen. Lisäksi Discover-kortteja on saatavana useiden kansallisten maksukorttijärjestelmien, kuten eteläkorealaisen BC Card:in, intialaisen RuPay:n, brasilialaisen Elo:n, turkkilaisen Troy:n ja nigerialaisen Verve:n kanssa. 
 

Miten korttitilityssopimus tehdään? 

Nyt kun olet luultavasti vakuuttunut siitä, että sinun on annettava asiakkaidesi maksaa korteilla ja tiedät mitkä kortit sopivat myymälääsi tai verkkokauppaasi, seuraava askel on hankkia korttitilityssopimus eli kauppiassopimus. Nets tarjoaa kaikkien edellä mainittujen maksukorttijärjestelmien kauppiassopimukset, joten sinun tarvitsee vain soittaa. Vastaamme puhelimeen arkipäivisin klo 8:sta 17:ään, ja tavoitat meidät numerosta +358 102 871 676. 

Laura Tuomi

Laura Tuomi

Laura työskentelee Netsillä digitaalisen markkinoinnin assistenttina vastuualueenaan Suomi ja hänen fokuksenaan on viestinnän mukauttaminen Suomen markkinalle - niin blogien, verkkosivujen sisällön, kuin muunkin viestinnän muodossa.

Seuraa Laura Tuomi

Kanskje du vil lese også

Disse innleggene handler om Fyysiset myymälät

Kommentit (0)

Ei yhtään kommenttia

Ole ensimmäinen joka kommentoi.