Kun asiakas haluaa palauttaa myymälästäsi ostetun tuotteen, on tärkeää huomioida muutama asia ennen palautuksen käsittelyä. Varmista ensinnäkin, että rahat palautetaan aina samalle maksukortille, jota tuote ostettaessa käytettiin. Tähän on kaksi tärkeää syytä, jotka selitämme jäljempänä.
Jos tuote on ostettu varastetulla maksukortilla ja palautat rahat toiselle kortille, autat huijaria siirtämään rahat omalle tililleen. Näin tehdessäsi tulet tiedostamatta tukeneeksi talousrikollisuutta.
Tämän välttämiseksi on aina tarkistettava, palautetaanko rahat sille kortille, jolla ne on alun perin maksettukin. Voit tehdä tämän vertaamalla korttien numeroita. Ostokuitissa pitäisi näkyä ainakin käytetyn kortin korttinumeron neljä viimeistä lukua. Ennen kuin palautat rahat, voit verrata näitä numeroita sen kortin numeroihin, jolla asiakas haluaa tehdä palautuksen.
Jos sinulla on sekä verkkokauppa että fyysinen myymälä, ja tuote on ostettu verkosta mutta palautetaan myymälääsi, turvallisin tapa käsitellä palautus on tehdä se verkkokauppasi maksumoduulin avulla.
Rahanpesua tapahtuu esimerkiksi tilanteissa, joissa käteisellä ostettu tavara vaihdetaan myöhemmin ja rahat palautetaan maksukortille. Käteinen voi olla niin sanottua likaista rahaa tai laittomien tavaroiden myynnistä ansaittua rahaa, ja kun se siirretään käteisestä rahasta digitaaliseksi luottokortilla, se "pestään".
Tällaisiin asioihin et tietenkään toivo sotkeutuvasi, joten voit välttää kyseiset tilanteet pitämällä mielessä, että Netsin kanssa tekemääsi kauppiassopimusta koskevien sääntöjen mukaan rahaa saa siirtää vain sellaiselle maksukortille, jolla on aiemmin tehty vähintään samansuuruinen ostos.
On hyvin yleistä ajatella, että huijarin voisi tunnistaa vain henkilöä katsomalla. Valitettavasti näin ei kuitenkaan ole. Yrityksen omistajana on siksi aina oltava varovainen palautuksia käsitellessä, jotta vältät kaikenlaisen sekaantumisen rikollisuuteen.
Toivomme, että käytät tässä artikkelissa antamiamme neuvoja, jotta petosten tekijöiden elämä olisi mahdollisimman vaikeaa ja talousrikosten tekeminen vähemmän houkuttelevaa.
Laura työskentelee Netsillä digitaalisen markkinoinnin assistenttina vastuualueenaan Suomi ja hänen fokuksenaan on viestinnän mukauttaminen Suomen markkinalle - niin blogien, verkkosivujen sisällön, kuin muunkin viestinnän muodossa.
Maksuratkaisujen toimittajana Nets painottaa yksinkertaisuutta ja turvallisuutta. Maksuratkaisujen tehtävä on luoda kasvua ja kehitystä ja tehdä eurooppalaisten pankkien, yritysten ja kuluttajien arjesta helpompaa. Nets on osa Nexi-konsernia, joka on johtava eurooppalaisen maksuliikenteen toimija.
Lisätietoja osoitteessa https://www.nets.eu/fi-fi.
© 2020 Nets A/S, kaikki oikeudet pidätetään
Kommentit (0)
Ei yhtään kommenttia
Ole ensimmäinen joka kommentoi.