Skip to main content

Vinkit ja niksit

Kuinka saat asiakkaat sohvalta myymälääsi

Get your customers from their couch to your store
Julkaistu: 30.11.2022
N/A lukuaika min

Kuluttajat ovat jo hieman liian tottuneita verkko-ostoksiin, ja saattaa olla vaikeaa tietää mistä edes aloittaa, kun haluaa vakuuttaa asiakkaat palaamaan takaisin fyysiseen myymälään.

Näemme kuitenkin tämän vuoden Pohjoismaisesta maksuraportista, että kuluttajilla on vielä useita syitä myymälöissä käymiseen. Vaikka pandemian aikaan kuluttajat alkoivat vahvasti suosia verkkokaupoissa asiointia, myymäläostokset eivät ole jääneet unholaan ja on edelleen asioita, joissa myymäloita suositaan verkkokauppaan verrattuna.

1. Tarjoa asiakkaille myymälä-eksklusiivinen tarjous

Saadaksesi sohvalle jämähtäneet asiakkaat liikkeelle (en tuomitse, olemme varmasti kaikki olleet samassa tilanteessa), sinun on tarjottava jotain, jota he eivät saa kotiin jäädessään ja selatessa loputtomia verkkosivuja

Jos sinulla ei ole verkkokauppaa, voit mainostaa tarjousta sosiaalisen median alustoilla tai vaikkapa uutiskirjeessä. Erikoistarjoukset ja rajoitetut tarjoukset, jotka on saatavilla vain myymälässä vieraileville asiakkaille, voivat auttaa saamaan asiakkaat laittamaan töppöstä toisen eteen kohti yritystäsi.

2. Järjestä tapahtuma

Ihmiset tykkäävät osallisua erityisiiin tilaisuuksiin, koska se saa heidät tuntemaan erityisiksi. Näemme usein sosiaalisessa mediassa vaikuttajien ja julkkiksien osallistuvan tällaisiin tapahtumiin, ja täytyy myöntää – näyttäähän se aika hauskalta ja hienolta. Tämä on sama tunne, jota kuluttajat ja erityisesti asiakkaasi haluavat kokea: tuntea itsensä spesiaaliksi. Ihmiset haluavat osallistua tapahtumiin, jotka herättävät uteliaisuutensa.

Sinun ei tarvitse käyttää omaisuuksia tapahtumat järjestämiseen. Tilaisuuksiin, joissa on rento ilmapiiri, osallistuminen on vähemmän pelottavaa, varsinkin jos ne ajoittuvat arkipäiville. Voit esimerkiksi pitää kilpailun tai arvonnan, jotta osallistujat kokevat saavansa jotain osallistumisen vastineeksi. Voit myös harkita muiden paikallisen yritysten kanssa voimien yhdistämistä tapahtuman järjestämisessä ja samalla hyötyä yrityksesi esittelystä uusille ihmisille.

3. Anna heille syy poiketa

Nopeasti muuttuva kuluttajakulttuuri on hyödyttänyt verkkokauppaa erityisesti sen kätevyyden vuoksi. Myymäläympäristöillä on kuitenkin joitain etuja, joiden kanssa verkkokauppa ei pysty kilpailemaan. Verkosta ostaminen voi olla kätevää, mutta joskus kuluttajan tarve on juuri nyt eikä 2–3 arkipäivän kuluessa. Fyysisissä toimipaikoissa on mahdollista tunnustella ja kokeilla tuotetta etukäteen, sovittaa sitä ylle – tai jopa kokea tuotteen tuoksun. Näitä asioita ei valutellavasti ole mahdollista tehdä verkossa (vielä), mutta sitä paremmalla syyllä näitä kannattaa käyttää edukseen fyysisessä ostosympäristössä.

Voit esitellä myymäläympäristöä ja saatavilla olevia tuotteita asiakkaillesi sosiaalisessa mediassa ja avata keskustelun tuotteiden ominaisuuksista ja eri vaihtoehdoista, sekä rohkaista heitä tulemaan myymälään tutustumaan tuotteisiin henkilökohtaisesti. Voit myös kuvata esim. tuotelastin purkuprosessin ja näyttää seuraajille, mitä uusia tuotteita on saatavilla myymälästä – ja valmiina noudettavaksi ennen kuin ne on vielä ehditty lisäämään verkkokauppaan.

4. Järjestä kilpailu

Kilpailu? Palkintoja? Kukapa ei niitä pitäisi! Kuten sosiaalisessa mediassa näemme, erinäiset kilpailut herättävät yleensä kiinnostusta laajassa kuluttajajoukossa ja vielä enemmän nykyisissä asiakkaissa. Kaupassa olemisen ajatuksen esitteleminen asiakkaalle kokemuksen voittamisen yhteydessä voi kannustaa kuluttajaa käymään itse myymälässä riippumatta siitä, voittaako hän kilpailun vai ei.

Lisäksi kilpailun järjestäminen, jonka palkinto liittyy henkilökohtaiseen myymälään käymiseen, voi aktivoida asiakaskunnan käymään myymälässäsi useammin. Kun palkinto on liitetty fyysiseen myymälään, voit mahdollisesti luoda vielä läheisemmän yhteyden voittajaan ja palvella häntä henkilökohtaisesti, mikä voi käynnistää uuden asiakassuhteen ja lisätä yritykseesi liittyvää keskustelua yhä positiivisempaan suuntaan.

5. Tarjoa ainutlaatuinen kokemus

Kun luot kauppaympäristöstä miellyttävään, mielenkiintoisen ja mahdollisesti ainutlaatuista, houkutteleva ympäristö rohkaisee asiakkaita postaamaan myymälästäsi sosiaalisessa mediassa – se kun tunnetaan nykyajan "puskaradiona". Jos voit tarjota fyysisessä myymälässä jotain erityistä ja erikoista, jota potentiaalinen asiakas ei voi kokea pelkän verkkokaupan kautta, se voi antaa sinulle kilpailuedun ja voi saada ihmiset matkustamaan myymälääsi jopa pitkienkin välimatkojen päästä.

Toinen tapa parantaa osto- tai palvelukokemusta on antaa pieni lahja. Tämä voi olla kuppi kahvia tai teetä, pieni herkku tai ehkä pieni lahja ostoksen yhteydessä. Palvelulla voit myös antaa lisäarvoa asiakkaillesi. Asiakkaiden palveleminen verkossa voi olla kätevää molemmille osapuolille, mutta henkilökohtaisella yhteydellä ja yksilöllisellä palvelulla on suuri arvo, puhumattakaan siitä, miten voimakkaasti se voi vaikuttaa asiakassuhteesi laatuun.

Näiden asioiden ei tarvitse olla arvoltaan kalliita tai viedä liikaa ylimääräistä aikaa, mutta tällaiset pienet yksityiskohdat parantavat asiakkaiden kokonaiskokemusta, antavat heille positiivisen käsityksen yrityksestäsi ja kannustaa heitä palaamaan myös takaisin.

Laura Tuomi
Laura Tuomi
Digital Marketing Assistant, Nets A/S