Nuorille verkkokauppa on itsestäänselvä osa tavallista elämää ja he myös olettavat sen toimivan ilman minkäänlaista nykimistä tai pykimistä. Perheet taas käyttävät verkkokauppaa helpottamaan hektistä töiden, perheen ja harrastusten täyttämää elämäänsä. Usein verkkoliiketoiminnasta puhutaankin, kuin se kuuluisi vain nuorille tai nuorehkoille kuluttajille.
On totta, että alta kolmikymppiset ovat omaksuneet verkossa asioinnin vahvasti ja se on ollut heille alusta saakka normi. On myös totta, että eniten verkossa kuluttaa 35-44 -vuotias mies, lähinnä, koska hänellä on ostovoimaa. Mutta vanhemmat ikäluokat unohdetaan kovin usein - turhaan.
Käytettävyys ja luottamusta herättävät elementit tärkeässä roolissa
Vaikka seniorit tekevätkin keskimäärin vähemmän ostoksia verkosta kuin muut ikäluokat, myös he omaksuvat uutta ja tekevät ostoksia verkossa. Onhan se kätevääkin, etenkin jos oma liikuntakyky rajoittaa kaupoilla käymistä tai jos koti sijaitsee kauempana ostoskeskuksista. Yritysten siis kannattaisi huomioida myös vanhemman ikäpolven tarpeet verkkokaupoissaan. Tai miksei vaikka erikoistua palvelemaan juuri heitä.
Koska vanhemmat ikäluokat eivät ole syntyneet keskelle Zalandoja ja Amazoneja, heidän tarpeensa ja kulutustottumuksensa poikkeavat jonkin verran nuoremmista kuluttajista. He saattavat olla tottumattomampia ja epävarmempia toimissaan. Siksi verkkokaupan käytettävyys on syytä olla hiottu helpoksi ja luottamusta herättävien elementtien on tärkeä olla paikallaan.
Ulkomaisia verkkokauppoja halutaan vältellä
Sotien jälkeiset sukupolvet ovat eläneet ja hengittäneet aikaa, jolloin itsenäisyys on voitettu heidän vanhempiensa ja isovanhempiensa toimesta, eikä olekaan ihme, että heille kotimaisuus on erityisen tärkeää.
Jopa 37% 66-74 -vuotiaista välttää ulkomaisia verkkokauppoja, koska haluavat tukea paikallisia yrityksiä. Tätä valttia verkkokauppojen kannattaisi hyödyntää markkinoinnissaan ja tuoda oma kotimaisuutensa vahvasti esille, mikäli asiakaskunnassa on myös ikääntyneempiä ihmisiä.
40 % maksaa mieluiten verkkopankissa
Maksamisen suhteen tavat vaihtelevat valtavasti maittain, mutta myös ikäryhmittäin. Kun nuoremmille kuluttajille mobiilimaksutavat ovat nyt todella tärkeä ostamista helpottava seikka, seniorit suosivat yhä vahvasti verkkopankkia. Jopa 40 % heistä maksaa mieluiten verkkopankissa ja lähes puolet heistä haluaa välttää korttitietojen luovuttamisen.
Doro ei ole ainut seniorien käyttämä puhelin
Jokaisella seniorilla ei myöskään ole käytössä Doro, vaan myös älypuhelimia osataan yhä enemmän hyödyntää. Lähes 20 prosenttia 66-74 -vuotiaista ja 35 prosenttia 55–64 -vuotiaista on tehnyt viime vuonna ostoksia puhelimella. Tässä etenkin ensimmäiseksi mainittu ikäryhmä yllättää ja tulee usein aliarvioiduksi. Älypuhelin on tullut jäädäkseen ostamisen välineeksi kaikissa ikäryhmissä.
Markus on toiminut jo toistakymmentä vuotta verkkomaksamisen toimialalla. Paytrailin hallituksen jäsenenä hän on ollut vuodesta 2008 ja toimitusjohtajana vuodesta 2012. Vuodesta 2013 hän on ollut aktiivisesti mukana Pohjoismaiden verkkomaksamisen kehittämisessä. Hän on mukana myös useiden verkkokauppaa tekevien yritysten hallituksessa.
Disse innleggene handler om verkkokauppa
Maksuratkaisujen toimittajana Nets painottaa yksinkertaisuutta ja turvallisuutta. Maksuratkaisujen tehtävä on luoda kasvua ja kehitystä ja tehdä eurooppalaisten pankkien, yritysten ja kuluttajien arjesta helpompaa. Nets on osa Nexi-konsernia, joka on johtava eurooppalaisen maksuliikenteen toimija.
Lisätietoja osoitteessa https://www.nets.eu/fi-fi.
© 2020 Nets A/S, kaikki oikeudet pidätetään
Kommentit (0)
Ei yhtään kommenttia
Ole ensimmäinen joka kommentoi.