Skip to main content

Maksamisen trendit

7 tärkeintä painopistettä yrityksellesi digitaalisessa tulevaisuudessa

7 important elements for your business in a digital future
Julkaistu: 03.08.2021
N/A lukuaika min

Onko yrityksesi valmis uuteen sukupolveen ja heidän odotuksiinsa ostosten suhteen?

Siirtyminen kohti suurempaa asiakaslähtöisyyttä alkoi vuosikymmeniä sitten, kun monet yritykset alkoivat sopeuttaa tuotteitaan asiakkaidensa henkilökohtaisiin mieltymyksiin.

Ostokokemus on kehittynyt paljon sen jälkeen - eikä asiakkaiden odotusten täyttämisen haaste ole koskaan ollut suurempi. Erityisesti uusilla verkkokauppa-alustoilla on ollut vaikutusta, koska ne ovat totuttaneet asiakkaat siihen, että he voivat tehdä ostoksia missä ja milloin tahansa.

"Yrityksen ja kuluttajan kohtaamispaikka on ensiarvoisen tärkeä, ja sen merkitys kasvaa entisestään siirtyessämme digitaalisille alustoille", Discover® Global Networksin globaalien toimintojen johtaja Amy Parsons kertoo. "Aseta kauppiaana asiakas etusijalle ja yritä ymmärtää mitä asiakas etsii, jotta voit täyttää asiakkaan toiveet", hän jatkaa.

Tämä blogikirjoitus on luotu yhteistyössä Discover® Global Networkin kanssa. Alkuperäisen englanninkielisen artikkelin voit lukea täältä.

Sukupolvenvaihdos digitaaliseen

Digitaaliset taitomme ovat kehittyneet ja samalla odotuksemme ovat muuttuneet. Koska Z-sukupolvesta (vuoden 1996 jälkeen syntyneet) on tullut aikuisia kuluttajia, he asettavat heitä edeltäneen Y-sukupolven (1980-luvun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntyneet) kanssa korkeammat vaatimukset ostoskokemukselle.

Digitaalisen tulevaisuuden 7 painopistealuetta

Amy Parsonsin mukaan on seitsemän aluetta, joissa kauppiaana sinun pitäisi keskittyä täyttämään asiakkaittesi toiveet. Kaikilla seitsemällä alueella uusien teknologioiden kehittäminen ja maksujen digitalisoituminen ratkaisevat sen, pystytkö houkuttelemaan ja säilyttämään uuden sukupolven asiakkaat.

Käymme seuraavaksi läpi nämä seitsemän painopistealuetta.

1. Nopeus

Nopeammat yhden napsautuksen lataukset ja haut ovat tulleet osaksi jokapäiväistä elämäämme, joten on syntynyt odotus siitä, että voimme myös maksaa ostoksemme helposti ja nopeasti. Uuden tutkimuksen mukaan noin puolet sekä Z- että Y-sukupolvesta on sitä mieltä, että helppo maksuratkaisu fyysisessä myymälässä on tapa saada heidät palaamaan takaisin myymälään. Sama koskee verkkokauppoja, joissa 59 prosenttia asiakkaista kertoo olevansa vähemmän kiinnostuneita ostamaan samasta verkkokaupasta uudelleen huonon maksukokemuksen jälkeen.

2. Mukavuus

Erityisesti nuoremmat sukupolvet arvostavat toimenpiteitä, jotka helpottavat heidän verkkokauppakokemustaan. Tutkimus on osoittanut, että arvostelut, live-tuki kaupassa, selkeä varastotilanne, ostoprosessin tilarivi ja mahdollisuus lisätä tuote helposti ostoskoriin auttavat lisäämään myyntiä verkkokaupassa.

3. Hallinta

Ostokokemuksen kannalta on myös tärkeää tarjota asiakkaille mahdollisuus käyttää haluamaansa maksutapaa. Suosituimpien maksutapojen lisäksi yli 66 % sekä Z- että Y-sukupolvesta haluaa tehdä ostoksia kivijalkamyymälöissä perinteistä poikkeavilla maksutavoilla, kuten esim. itsepalvelukassoilla ("Scan & Go"), joissa he hallitsevat itse maksuprosessia.

4. Asiakassuhteet

Kuluttajat eivät enää tyydy ostamaan yhdestä myymälästä – eivät edes käydessään myymälässä. Itse asiassa yli kolmannes Z- ja Y-sukupolvesta on ollut juuri fyysisessä myymälässä ostaessaan jotain kyseisen myymälän verkkokaupasta. Siksi on tärkeää tarjota asiakkaille mahdollisuus tehdä ostoksia helposti sekä verkossa että fyysisessä myymälässäsi. "Asiakkaat eivät tee eroa fyysisen myymälän ja verkkokaupan välillä, joten ostokokemuksen on toimittava yhtä hyvin molemmissa", Amy Parsons lisää.

5. Arvo

Kuten luultavasti tiedät, tuotteen hinta on vain pieni osa asiakkaille antamastasi kokonaisarvosta. On vähintään yhtä tärkeää olla palveluhenkinen, reagoiva ja rakentaa kanta-asiakasohjelmia asiakkaiden odotusten täyttämiseksi. Asiakkaat eivät myöskään ole ainoita, jotka hyötyvät kanta-asiakasohjelmista, vaan myös sinä kauppiaana voit käyttää niitä saadaksesi tärkeää tietoa asiakkaistasi.

6. Petokset

Verkkokaupasta ostettuihin ja kauppaan palautettuihin tavaroihin liittyvät petokset, sekä kanta-asiakaspiste- että kuponkipetokset, ovat lisääntyneet merkittävästi. Tämän tyyppisistä huijauksista eroon pääseminen edellyttää investointeja uusiin järjestelmiin ja verkkoturvatoimiin, joita voit kauppiaana hyödyntää – varsinkin kun kuluttajat vaativat yhä nopeampaa ja helpompaa maksamista.

7. Luottamus

Kaikki edellä mainitut maksutilanteen osatekijät ovat tärkeitä. Mutta mikä tärkeintä, yhdessä ne saavat asiakkaat luottamaan sinuun ja siten varmemmin tulemaan takaisin myymälääsi. Voit myös lisätä asiakkaidemme luottamusta olemalla avoin kaupan saamista arvosteluista. Lue lisää asiakasarvostelujen merkityksestä täältä.

Täytä odotukset

Kuluttajien odotusten ymmärtäminen alkaa käsittämällä, miten digitalisaatio on muuttanut kuluttajien elämää. Ja hyödyntämällä tätä ymmärrystä kauppiaana, voit paremmin täyttää jatkuvasti kasvavan, nuoremman kuluttajasukupolven odotukset.

"Voimme tehdä tänä päivänä asioita, joihin emme vielä 10 vuotta sitten voineet edes kuvitella pystyvämme", Amy Parsons sanoo. "Nyt kaikille yritysjohtajille on todella tärkeää miettiä, miten he täyttävät uusien sukupolvien odotukset."

Laura Tuomi
Laura Tuomi
Digital Marketing Assistant, Nets A/S