Miksi Z-sukupolvi suosii "Osta nyt, maksa myöhemmin" -maksutapaa?

Laura Tuomi
Kirjoittaja Laura Tuomi

Kun nykypäivän kuluttajat ovat ostamassa uutta sohvaa tai asua, heidän ei enää kurottaa lompakolleen eikä vain siksi, että he maksaisivat ostoksen älypuhelimellaan tai maksusovelluksen kautta. Sen sijaan "osta nyt, maksa myöhemmin" -maksuratkaisut ovat kasvaneet nopeasti kuluttajien keskuudessa. Kuten monet tämän päivän maksutrendit, Z-sukupolvi on edistänyt siirtymistä tähänkin maksuvaihtoehtoon. Ottaen huomioon tämän trendin kasvavan suosion z-sukupolven keskuudessa, sekä kauppiaat ja maksuratkaisujen tarjoajat haluat tarjota yhä enemmän tarjota joustavan vaihtoehdon tälle vetovoimaiselle asiakasryhmälle.

Tämä blogi perustuu Discover® Global Networkin artikkeliin.
Alkuperäinen englanninkielinen artikkelin on julkaistu 13. tammikuuta 2022 ja voit lukea sen täältä.

 

"Osta nyt, maksa myöhemmin" hyödyttää sekä kuluttajia että kauppiaita

Eikä ole epäilystäkään miksi. Asiakastyytyväisyys "osta nyt, maksa myöhemmin" -maksutapaa on kohtaan on korkea, ja 61 prosenttia kyseistä maksutapaa käyttäneistä ilmoitti olevansa tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä.

Tällaisten maksutapojen nousu juontaa aieminpien maksutrendien yhdistelmästä. "Osta nyt, maksa myöhemmin" on maksutapa, joka on kehittynyt menneisyyden "layaway"- tyyppisistä ohjelmista, joissa tuotteen varatakseen, kuluttaja maksaa pienen maksun. Mutta sen sijaan, että kuluttaja jättäisi tavarat myymälään, kunnes kaikki maksut on suoritettu, kuluttaja voi kävellä samantien tuote mukanaan ensimmäisen maksun jälkeen. Usein suoraan myyntipisteessä tai verkossa hyväksytyn yksinkertaistetun hakuprosessin kautta, useita kuluttajia houkuttelee yhä enemmän maksutavan mukavuus ja helppous. "Osta nyt, maksa myöhemmin" -kulutuslainat jakavat tyypillisesti ostohinnan pienempien maksujen sarjaan, jolloin kuluttajat voivat suorittaa maksuja ennakoitavammin tiettyjen kuukausien aikana.

Z-sukupolven kuluttajat, joilla on toistaiseksi vähemmän käytettävissä olevia tuloja kuin vanhemmilla ikäryhmillä, huomaavat "osta nyt, maksa myöhemmin" -maksutavan olevan erityisen houkutteleva helppokäyttöisenä budjetointityökaluna. He nauttivat siitä, että he voivat viedä tavaransa kotiin samantien, usein ilman korkoa. Nämä maksuratkaisut hyödyttävät myös kauppiaita, koska he voivat mainostaa korottomia eriä erikoishinnoittelutarjouksina ostajille. Itse asiassa kauppiaat ovat usein nopeita ottamaan vastaan ​​niihin liittyvät lainakustannukset mainostaakseen tätä maksutapaa "ilmaisena" rahoitusratkaisuina asiakkaille.

Tiesitkö että...
"Osta nyt, maksa myöhemmin" -maksutavan tarjoaminen voi johtaa useampiin kävijöihin verkkokaupassa ja vähentyneisiin hylättyihin ostoskoreihin.

Nuoremmat asiakasryhmät ovat kiinnostuneet "osta nyt, maksa myöhemmin" -maksutavasta

Tutkimukset osoittavat, että "osta nyt, maksa myöhemmin" on suosittu erityisesti nuorempien keskuudessa, koska se tarjoaa sekä ennustettavaa taloudellista joustavuutta että yksinkertaisempia maksuehtoja. Itse asiassa monet maksutavat tarjoavat matalammat korot kuin perinteiset luottokortit. Lisäksi "osta nyt, maksa myöhemmin" vetoaa tämän asiakasryhmän yleiseen haluun välittömästä mielihyvästä.

Tiesitkö että...
52 prosenttia kyselyyn vastanneista 18-24-vuotiaista ovat käyttäneet "osta nyt, maksa myöhemmin" -maksutapaa tai muuta lyhytaikaiskulutuslainaa viimeisen 12 kuukauden aikana, verrattuna vanhempiin ikäryhmiin joissa vastaava prosentti oli vain 12 prosenttia yli 65-vuotiaiden keskuudessa.

Uusia maksuvaihtoehtoja kauppiaille ja kuluttajille

Kuten minkä tahansa lainanoton yhteydessä, kuluttajien tulee varmistaa, että he lainaavat vastuullisesti eikä koskaan enempää kuin heillä on varaa. On tärkeää, että he ymmärtävät mahdollisten myöhästymismaksujen kustannukset sekä mahdolliset vaikutukset heidän luottotietoihinsa. Kun osa hyvin harkittua rahoitussuunnitelmaa, kuluttajat huomaavat, että "osta nyt, maksa myöhemmin" -maksutavalla voi olla arvokas rooli taloudellisesti vastuullisen lainanoton kannustamisessa.

Laura Tuomi

Laura Tuomi

Laura työskentelee Netsillä digitaalisen markkinoinnin assistenttina vastuualueenaan Suomi ja hänen fokuksenaan on viestinnän mukauttaminen Suomen markkinalle - niin blogien, verkkosivujen sisällön, kuin muunkin viestinnän muodossa.

Seuraa Laura Tuomi

Kommentit (0)

Ei yhtään kommenttia

Ole ensimmäinen joka kommentoi.