Kultakalan muisti ja vihreä digi

Riikka Ahlberg
Kirjoittaja Riikka Ahlberg

Milleniaaleista kuluttajina on puhuttu jo useita vuosia eikä suotta, onhan sukupolvemme tavat toimia ja elää kovin erilaiset kuin omien vanhempiemme. Digi on läsnä jokapäiväisessä arjessamme ja elämämme pyörii vahvasti puhelimen ympärillä. Puhelimen keskimääräiset käyttömäärät vaihtelevat eri tutkimusten välillä, mutta kaikista niistä paistaa läpi sama fakta: puhelinta käytetään useita tunteja päivässä ja se on keskeinen välinen kaikessa tekemisessämme. Puhelinhulluutemme on mennyt jopa niin pitkälle, että olemme Visiblen tekemän tutkimuksen mukaan valmiita luopumaan mieluummin arjen perusasioista kuten kupillisesta kahvia tai hiustenpesusta – kunhan saamme pitää kännykkämme käden ulottuvilla.

Meitä Y-sukupolven edustajia on lähtökohtaisesti helppo lähestyä uusien palveluiden avulla. Olemme monesti valmiita kokeilemaan uutta, olipa kyseessä sitten vaikkapa uudet tavat maksaa kuten mobiili -ja sovellusmaksaminen, uudet teknologiset innovaatiot kuten virtuaaliavustajat Alexa ja Siri tai vaikkapa uudet tavat toimia perinteisissä kaupan kanavissa kuten Amazon Go. Itse en ainakaan osaisi enää kuvitellakaan maksavani taksimatkaa muulla kuin mobiilisovelluksella tai valitsevani tv-ohjelmia muulla kuin puheohjauksella.

Kokeiluinnokkuuttamme lisäävät sosiaalisen ympäristömme suositukset ja nykyinen blogi-/vlogi- ja podcastmaailma tarjoaa meille laajennetun kaveripiirin suoraan omasta puhelimestamme. Mikäli uusi tuote tai palvelu nousee positiivisessa mielessä esille suositun Youtube-tähden videolla, on ostopäätös helppo tehdä tämän pohjalta. Olemme avoimia ja halukkaita jakamaan kokemuksiamme myös eteenpäin sosiaalisessa mediassa, niin hyvässä kuin pahassa.

Moni kokee pelottavana sen, että sosiaalisen median kanavat syöttävät tänä päivänä turhankin tarkasti kohdennettua sisältöä puheidemme, selaus -ja ostohistoriamme pohjalta. Tilanne meidän milleniaalien kohdalla on siinä mielessä hieman päinvastainen, että ymmärrämme jo hieman tekoälyn hyödyntämistä osana markkinointia ja asia on meille ihan ok, etenkin jos saamme aidosti meille lisäarvoa tuottavaa, relevanttia ja mielenkiintoista sisältöä.

Kuluttajana milleniaali odottaa nopeutta ja vaivattomuutta kaikessa, siis aivan kaikessa. Siinä missä keskiverto suomalainen ajaa kymmeniä kilometrejä ja jonottaa useita tunteja ilmaisen ämpärin tai puoli-ilmaisen kahvipaketin toivossa, ei Y-sukupolven edustajilta kannata odottaa vastaavaa toimintaa. Meille ehkä tyypillisempää on ostaa silloin kun meillä on aito tarve jollekin, hoitaa ostokset tehokkaasti verkossa ja olettaa, että paketti saapuu perille muutamassa päivässä tilauksen tekemisestä. Toisaalta kovat vaatimuksemme saattavat näyttäytyä myös negatiivisessa mielessä: mikäli uusi kokeilemamme palvelu ei ole loppuun saakka hiottu, voi negatiivinen ensikokemus vaikuttaa siihen ettei meitä enää jatkossa saa kokeilemaan uudelleen palvelua. Jopa liian hitaasti aukeava verkkosivu voi olla tekijä, joka saa meidät siirtymään eteenpäin – milleniaalin keskittymiskyky häviää monesti jopa kultakalan yhdeksän sekunnin muistille.

Vaikka mobiili -ja digi ovat varmasti ne keihäänkärjet, joilla meitä kannattaa jatkossakin puhutella, viimeisten parin vuoden aikana kiinnostus myös vihreitä arvoja kohtaan on kasvanut selvästi. Viimeistään viime syksynä julkaistu ilmastoraportti kolahti moneen meistä ja muutoksia on tapahtunut lyhyessä ajassa ihan jo omassakin lähipiirissä mm. vähentyneenä lihan syöntinä, muoviboikottina, kierrättämisenä ja aidosti harkittujen ostosten tekemisenä entisen kulutushysterian sijaan.

Kaupan alan kannalta milleniaalien tarpeisiin vastaaminen, myös tulevaisuudessa, tarkoittaa käytännössä muutamaa asiaa: saumattomia ja nopeita digipalveluita, yksilöllisten tarpeiden tunnistamista kaikissa kaupan kanavissa ja kohdennetun sisällön tuottamista, vihreitä arvoja unohtamatta.

Milleniaalien vaikutusta kaupan alalle ja konkreettisia toimia erityisesti maksamisen näkökulmasta pohditaan tarkemmin tulevissa blogikirjoituksissa!

Riikka Ahlberg

Riikka Ahlberg

Riikka toimii Netsillä avainasiakaspäällikkönä auttaen kauppiaita ymmärtämään paremmin maksamisen muuttuvaa maailmaa ja kuluttajien ostokäyttäytymisen murrosta. Riikka on milleniaali ja mobiilisovellusten heavy user, joka asioi useammin verkossa kuin kivijalassa, innostuu helposti uusista elämää helpottavista digiajan palveluista ja näkee biometriikan maksamisen lähitulevaisuutena

Seuraa Riikka Ahlberg

Kanskje du vil lese også

Disse innleggene handler om Maksaminen

Kommentit (0)

Ei yhtään kommenttia

Ole ensimmäinen joka kommentoi.