Verkko-ostaminen arkipäiväistyy Suomessa. Tämä selviää vastikään julkaisemastamme Verkkokauppa Suomessa 2018 -raportista. Tämä tarkoittaa monia positiivisia asioita suomalaisille verkkokaupoille ja yrityksille.
Ensinnäkin lukujen valossa voidaan todeta, että suomalaiset käyttävät yhä enemmän rahaa verkko-ostoksiin. Tämä käy ilmi verkkokaupan liikevaihdosta, joka raportissa olevan arvion mukaan kasvaa tänä vuonna 12,2 miljardiin euroon – tämä on 18 prosenttia enemmän kuin viime vuonna ja huomattavasti enemmän kuin Suomen kokonaistalouden noin kolmen prosentin kasvu.
Verkosta ei siis osteta enää vain erikoistilanteissa, vaan suomalaisten kuluttajien arkipäiväinen kulutus on siirtymässä verkon puolelle. Esimerkiksi joka toinen suomalainen ostaa vaatteita, ja joka kolmas lipputuotteita verkosta. Lähes joka kuudes (16 %) suomalainen ostaa myös ruokaa ja päivittäistavaroita verkkokaupasta.
Yhä suurempi osa suomalaisista siis haluaa tehdä ostoksensa verkosta, joten niillä yrityksillä, jotka onnistuvat digitalisoimaan liiketoimintansa ja luomaan hyvän asiakaskokemuksen verkossa, on parhaat edellytykset menestyä tulevaisuudessa.
Verkkopalveluista on tullut osa arkipäivää
Suomalaisista on myös tullut innokkaita verkkopalveluiden käyttäjiä – eikä ihmekään, sillä ne säästävät kuluttajien arjessa paljon aikaa ja vaivaa. Esimerkiksi erilaiset pysäköintisovellukset ovat kasvattaneet paljon suosiotaan parin viime vuoden aikana ja nykyään niitä on käytössä jo joka kuudennella suomalaisella.
Nykymarkkinoilla on tarjota kuluttajille myös laaja valikoima verkkopalveluita ja tavaroita, joihin voi tehdä toistuvan tilauksen. Valikoimaa on TV-/videosuoratoistopalveluista aina kosmetiikkatuotteisiin ja lemmikkien ruokaan.
Etenkin TV- ja videosuoratoistopalveluiden toistuva tilaaminen on kasvussa. Joka kolmas suomalaisista tilaa TV:n suoratoistopalvelua ja viidesosa kuuntelee musiikkia kuukausitilauksella.
Jos taas tarkastellaan tavaroiden verkko-ostoksia, 11 prosenttia suomalaisista on ostanut jatkuvalla tilauksella lemmikkien ruokaa. Myös kotitaloustuotteiden toistuva tilaaminen on yhä suositumpaa. Näin voidaan varmistaa, että käytetyimpiä päivittäistavaroita on aina saatavilla.
Uusia konsepteja tulee tarjolle koko ajan, mutta markkinoiden saturaatio on vielä kaukana. Oman palveluvalikoiman laajentaminen verkkoon – tai toistuvan tilauksen tuotteisiin – tarkoittaa kasvupotentiaalia monille suomalaisille verkkokaupoille ja yrityksille. Voisiko tästä löytyä kilpailuetua myös sinun yrityksellesi?
Kotimaisuus kunniaan
Suomalaiset kuluttajat tekevät paljon ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista ja tärkein syy ulkomailta ostamiseen on yleensä edullisempi hinta. Peliä ei kuitenkaan ole missään tapauksessa vielä pelattu kotimaisten toimijoiden osalta.
Ulkomailta ostamiseen liittyy vielä monenlaisia huolenaiheita. Raporttimme mukaan yli kolmannes suomalaisista välttää ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista, koska ovat epävarmoja oikeuksistaan. Liki kolmannes puolestaan ei osta ulkomailta, sillä heidän mielestään tuotteiden palauttaminen saattaa olla vaikeaa. Suomalaisia huolestuttavat ulkomailta ostamisessa myös tulli- ja arvonlisäveroasiat.
Vaikka suomalaisten vaateostokset suuntautuvatkin usein ulkomaille, hankitaan elektroniikkaa ja kodin sisustustuotteita kuitenkin mieluiten Suomesta. Jopa 75 prosenttia vastaajista, jotka ostavat näitä tuotteita, suosii kotimaisia verkkokauppoja. Vaatteet ja elektroniikka ovat liikevaihdoltaan merkittävimmät verkko-ostosten kohderyhmät.
Myös suomenkielinen palvelu koetaan ehdottoman tärkeäksi – lähes viidennes suomalaisista arvostaa sitä, että verkko-ostoksiin liittyvä asiointi on mahdollista hoitaa kotimaisella kielellä. Toinen viidennes puolestaan haluaa asioida suomalaisissa verkkokaupoissa, sillä kotimaisten kauppojen tukeminen on heille tärkeää. Näitä kuluttajille tärkeitä näkökulmia kannattaa varmasti korostaa omassa verkkokaupassa.
Kätevyys ratkaisee
Suomalaisia kuluttajia motivoi erityisesti ajan säästäminen arjessa ja tämä osaltaan selittää sitä, miksi arkipäivän kulutus ja asioiden hoitaminen siirtyy yhä enenevissä määrin verkkoon: miksi seistä ruokakaupan jonossa tai odottaa omaa vuoroa asiointipalvelussa, jos ajan voi käyttää itselle tärkeämpiinkin asioihin?
24 prosenttia kuluttajista vastaa, että pääsyy ostosten tekoon verkossa on, että se säästää aikaa ja on helppoa. Saatavuus ympäri vuorokauden on toiseksi tärkein syy. Ja vasta kolmanneksi; ostaminen verkosta tulee halvemmaksi.
Verkko-ostosten tekemisen onkin oltava helppoa ja nopeaa. Tämä edellyttää kaupalta hyväksi hiottua palvelukokemusta ja sujuvaa ostoprosessia. Jos kuluttaja kohtaa liian monia esteitä ostoprosessissa, kaupanteko jää monesti kesken. Raporttimme mukaan viidennes suomalaisista kuluttajista on peruuttanut tilauksen, koska kauppa ei tarjonnut haluttua maksutapaa.
Verkko-ostokset eivät siis ole mikään itseisarvo, vaikka verkko-ostaminen lisääntyykin. Asiakaskokemus ja asioimisen helppous on itsepalvelukulttuuriin tottuneille kuluttajille kenties tärkeämpiä kuin koskaan aiemmin. Tähän onneksi on jokaisen suomalaisen verkkokaupan mahdollista vaikuttaa ja se on juuri se keino, jolla yhä enemmän verkko-ostoksia tekevät suomalaiset saadaan ohjattua asioimaan kotimaisissa verkkokapoissa ja -palveluissa.
Verkkokauppa Suomessa 2018 -raportti
Jo yli 10 vuoden ajan tehty vuosittainen tutkimus on toiminut merkittävänä tietolähteenä verkkokaupan nykytilanteesta Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja viimeisen kahden vuoden ajan myös Suomessa. Raportti tarjoaa laajan tietopaketin kaikille verkkokauppa-alan parissa toimiville. Se sisältää tietoa muun muassa verkkokaupan volyymista, käytetyistä ja mieluisimmista maksutavoista sekä suurkuluttajien tottumuksista. Lataa suomenkielinen raportti maksutta: www.paytrail.com/raportti
Paytrail
Vuonna 2007 perustettu Paytrail on maksuvolyymiltaan suurin suomalainen verkkomaksupalvelu. Yritys hoitaa yli 10 000 verkkokaupan maksuliikenteen ja lisäksi vastaa myös Valtiokonttorin Suomi.fi -palvelun verkkomaksuliikenteestä. Paytrailin maksupalvelun kautta on ostettu tuotteita ja palveluita jo yli 5 miljardin verran. Yritys on osa pohjoismaista Netsiä, Euroopan toiseksi suurinta maksamisen alalla toimivaa yritystä.
Markus on toiminut jo toistakymmentä vuotta verkkomaksamisen toimialalla. Paytrailin hallituksen jäsenenä hän on ollut vuodesta 2008 ja toimitusjohtajana vuodesta 2012. Vuodesta 2013 hän on ollut aktiivisesti mukana Pohjoismaiden verkkomaksamisen kehittämisessä. Hän on mukana myös useiden verkkokauppaa tekevien yritysten hallituksessa.
Disse innleggene handler om verkkokauppa
Maksuratkaisujen toimittajana Nets painottaa yksinkertaisuutta ja turvallisuutta. Maksuratkaisujen tehtävä on luoda kasvua ja kehitystä ja tehdä eurooppalaisten pankkien, yritysten ja kuluttajien arjesta helpompaa. Nets on osa Nexi-konsernia, joka on johtava eurooppalaisen maksuliikenteen toimija.
Lisätietoja osoitteessa https://www.nets.eu/fi-fi.
© 2020 Nets A/S, kaikki oikeudet pidätetään
Kommentit (0)
Ei yhtään kommenttia
Ole ensimmäinen joka kommentoi.