Edistynyt analytiikka avittaa myös matkailualaa

Oleg Kolodiy
Kirjoittaja Oleg Kolodiy

Asiakasymmärryksen valjastaminen matkailualalla

Kukapa meistä ei rakastaisi loma-aikaa: kiireetöntä oleskelua kotona, kesäistä puuhastelua kesämökillä tai matkustelua uusissa virkistävissä maisemissa. Tällä kertaa keskitymme analytiikkaan matkailualalla.

Suoraan tai epäsuorasti matkailijoiden kanssa työskentelevät tietävät, kuinka tärkeää on sulava maksamiskokemus ja oikea palvelutarjoama, esimerkiksi maksutapojen suhteen. Hotelli-, ravitsemus- ja matkailuteollisuudelle asiakkaiden kansallisuuden huomioiva räätälöity ja oikein kohdennettu sisältö on keskeistä matkailijasegmentin myynnin kasvattamiseksi.

Kauppiaat arvostavat suuresti kaikkea tietoa, jonka he voivat asiakkaista saada, etenkin jos sen avulla voidaan suoraan vastata asiakkaiden tarpeisiin. Haasteena on kuitenkin tietää, heijasteleeko kerätty data kohderyhmän enemmistön tuntemuksia.

 

Onko ongelmaan ratkaisua?

Kyllä, jos tiedostetaan, että asiakaskunta matkailijoineen voidaan luokitella lukuisin eri tavoin, ei ainoastaan kansallisuuden perusteella vaan myös esimerkiksi asiakaskohtaisen arvon mukaan. Kuluttajien odotuksiin täytyy vastata tavoilla, jotka saavat heidät ostamaan tuotteita ja palveluja. Tämä onnistuu esimerkiksi tarjoamalla tuttuja ja turvallisia maksutapoja, joihin matkailija on tottunut kotimaassaan.

Lisäksi tulisi ymmärtää syvällisesti kansallisuuden vaikutus turistien käyttäytymiseen ja keskittyä niihin ryhmiin, joilla on suurin ostopotentiaali.

 

Oikeat markkinointikanavat löytyvät, kun tuntee asiakaspolun

Matkailualalla asiakkaiden käyttäytyminen on vahvasti sidoksissa hintoihin. Tutkimalla, miten kuluttajat ovat löytäneet myymälän ja mitä he tekivät ennen ja jälkeen myymälässä vierailua ja vertailemalla tietoja kansallisiin piirteisiin voi nähdä, mihin mainontakanaviin tulisi panostaa ja miten räätälöidä viestejä. Hyviä esimerkkejä tästä ovat vaikkapa risteilymatkustajat, jotka tyypillisesti viipyvät kohteessa vain lyhyen aikaa.

 

Oikea kohderyhmä löytyy asiakasprofiloinnin kautta

Jotta markkinointipanostuksilla saavutetaan paras mahdollinen tuotto, ne täytyy kohdentaa etenkin kannattavimmille asiakkaille. Eniten rahaa käyttävien asiakkaiden tunnistaminen tuottaa parempia tuloksia kuin panosten hajauttaminen koko asiakaskuntaan.

Yksi jännittävimmistä analytiikan mukanaan tuomista mahdollisuuksista on uusien, asiakkaille personoitujen tuotteiden ja palveluiden luonti. Dataa on tänä päivänä tarjolla, on vain tartuttava toimeen!

Oleg Kolodiy

Oleg Kolodiy

Oleg työskentelee Netsissä Big Datan, tekoälyn ja koneoppimisen parissa kauppiaiden hyväksi. Hän on mukana kehittämässä analytiikkaa ja työkaluja liiketoiminnan ymmärtämiseen ja kehittämiseen näiden tekniikoiden pohjalta. Olegin intohimona on datan visualisoinnin ja tarinankerronnan keinoin saada yritykset ymmärtämään, mitkä tekijät liiketoimintaan vaikuttavat ja miten esimerkiksi asiakkaiden mieltymysten muutoksiin pitäisi reagoida. Olegin blogikirjoituksissa valotamme tekemistämme tällä kiehtovalla ja nopeasti kehittyvällä alueella.

Kommentit (0)

Ei yhtään kommenttia

Ole ensimmäinen joka kommentoi.