Vähittäiskauppa voi parantaa markkinointipanosten tuottoa analytiikalla

Oleg Kolodiy
Kirjoittaja Oleg Kolodiy

Oikein toteutettuna kehittynyt analytiikka voi parantaa ja nopeuttaa myyntiin ja markkinointiin tehtyjen sijoitusten tuottoa.

Pohditaan tarkemmin vähittäiskauppaa, perinteisesti menestyksellistä liiketoiminta-aluetta johon kohdistuu nyt uhkia joka suunnasta. Vähittäiskaupan digitalisaatio toi uusia tapoja kasvattaa myyntiä dramaattisesti ja lyhentää myyntisykliä. Se ei silti täysin ratkaissut eräitä keskeisiä kysymyksiä, kuten asiakaskunnan ja heidän ostokäyttäytymisensä ymmärtäminen. Keskustellessamme asiakkaidemme kanssa näemme miten tärkeää on tehdä perusteellinen arvio epäonnistuneiden myyntipanostusten taustalla vaikuttavista syistä. Totuus on että myynnin kasvattaminen tänään vaatii oleellisesti erilaisia tapoja analysoida eri myyntikanavista koottua dataa.

Menestyäkseen yritykset tarvitsevat lisää ymmärrystä kuluttajien toiminnasta rakentaakseen kuhunkin asiointitilanteeseen soveltuvia, kanavariippumattomia asiakaskokemuksia. Tämä vaatii kattavan näkymän paitsi ostokäyttäytymiseen myös tapahtumiin jotka johtivat ostopäätöksiin. Mistä tulisi aloittaa? Kauppiaan tarjoamaa tulee tarkastella siinä kontekstissa jossa kuluttaja-asiakkaat toimivat ja elävät.

Näkymä kuluttajan asiointipolkuun tarkoittaa kykyä ymmärtää miten asiakkaat käyttäytyvät. Se paljastaa piilossa olevia trendejä (kausiluontoisia ja muita) jotka on mahdollista kääntää uusiksi tilaisuuksiksi myydä enemmän ja paremmin. Asiointipolku itsessään voi sisältää ainutlaatuisia käyttäytymismalleja tai sitten ei, mutta se auttaa havaitsemaan miten kuluttajat päätyvät asioimaan juuri tietyssä myymälässä tai sen kilpailijoissa asiointinsa eri vaiheissa. Kyky nähdä kokonaiskuva asiointiin, mitä asiakkaat tekivät ennen ja jälkeen ostoksia tietyssä myymälässä, tarjoaa kilpailuedun kauppiaalle.

Asiakasprofiloinnista saatavaa tietoa voi hyödyntää etuohjelmien suunnittelussa, markkinointitoimenpiteissä ja kohdennetuissa tarjouksissa. Lopulta jokaisen kauppiaan tulee koota uskollisten kuluttajien armeija. Keskeinen työkalu tässä on segmentoida asiakkaat heidän asiointikäyttäytymisensä, asiointipolkujensa ja aikaisempien maksutietojensa pohjalta. Tämä mahdollistaa tarjoaman räätälöinnin asiakkaiden tarpeisiin ja sen arvon kohottamisen. Asiointilähtöinen näkemys on avain itse asiakkaiden ymmärtämiseen.

Lopulta asiakkaiden onnellisuus on tärkeimpiä tekijöitä parempaan liiketoimintaan pyrittäessä. Oikea lähestymistapa segmentaatioon johtaa loistaviin asiakaskokemuksiin. Nämä yhdessä muodostavat asiakasuskollisuuden ja luottamuksen perustan.

Tiedätkö miltä asiakkaidesi asiointipolku näyttää? Tiedätkö miten paljon budjetistaan asiakkaat käyttivät juuri sinun myymälässäsi? Nämä tiedot ovat valmiina ja odottavat hyödyntäjäänsä.

Oleg Kolodiy

Oleg Kolodiy

Oleg työskentelee Netsissä Big Datan, tekoälyn ja koneoppimisen parissa kauppiaiden hyväksi. Hän on mukana kehittämässä analytiikkaa ja työkaluja liiketoiminnan ymmärtämiseen ja kehittämiseen näiden tekniikoiden pohjalta. Olegin intohimona on datan visualisoinnin ja tarinankerronnan keinoin saada yritykset ymmärtämään, mitkä tekijät liiketoimintaan vaikuttavat ja miten esimerkiksi asiakkaiden mieltymysten muutoksiin pitäisi reagoida. Olegin blogikirjoituksissa valotamme tekemistämme tällä kiehtovalla ja nopeasti kehittyvällä alueella.

Kommentit (0)

Ei yhtään kommenttia

Ole ensimmäinen joka kommentoi.