5 joulukauden trendiä, joita kauppiaiden ei tulisi sivuuttaa tänä vuonna

Laura Tuomi
Kirjoittaja Laura Tuomi

Kuluttajien ristiriitaisista signaaleista ja kauppiaiden huimasta sivutuulesta huolimatta, tämän vuoden jouluostoskausi hyötyy todennäköisesti runsaasta patoutuneesta kysynnästä ja kestävästä maailmantaloudesta. Lähes kahden vuoden suurimmaksi osaksi eristyksissä olo jälkeen ostajilla on kertynyt hieman enemmän rahaa säästöön ja he haluavat viettää aikaa yhdessä ja nauttia joulusesongista niin paljon kuin mahdollista. Siksi vähittäiskaupan odotetaankin kasvavan vuoden 2021 viimeisten kuukausien aikana.

Tämä kirjoitus on tehty yhteistyössä Discover® Global Networkin kanssa.
Alkuperäisen englanninkielisen tekstin pääset lukemaan kokonaisuudessaan 
täältä.

COVID-19-pandemian aikana kuluttajat ovat mieltyneet kaikkeen digitaaliseen entistä enemmän. Kauppiaana on siksi tärkeää vastata heidän digitaalisiin tarpeisiinsa ja valmistautua ottamaan vastaan ​​maksuja missä, milloin ja miten kuluttaja vain haluaa, jotta joulusesongista hyötyy mahdollisimman paljon.

Tässä kuusi joulukauden trendiä, jotka kauppiaiden olisi hyvä tietää, jotta vuosi 2021 päättyisi mahdollisimman positiivisesti:

 

1. Monikanavaisuus hallitsee markkinoita

Monet kuluttajat aikovat tehdä jouluostoksensa tänä talvena kivijalkakaupoissa, mutta verkkokaupan käyttö, myös mobiilina, jatkaa suosiotaan. Lisäksi sähköisen kaupankäynnin lisääntymisen ja kuluttajien kasvavan kahden päivän toimitusajan vaatimusten (sisältäen ilmaisen ja helpon palautuksen) myötä luovien ratkaisujen tarve kasvaa. Tämän seurauksena "dark stores" – eli kivijalkamyymälän tilat, jotka täyttävät vain verkkotilauksia eivätkä ole avoimia yleisölle. Tällaisia liiketiloja on ilmestynyt useassa maassa auttamaan ja tehostamaan tilausten täyttämistä. Näiden mukautettujen liiketilojen avulla kauppiaat voivat optimoida fyysisen myymälän neliömetrit, varaston, työvoiman sekä maantieteellisen sijainnin läheisyyden paikallisilla markkinoilla - ja saada tilaukset asiakkaille mahdollisimman nopeasti.

 

2. Pandemian totuttamat maksutapatrendit hallitsevat edelleen

Lähimaksut myymälässä sekä "osta verkossa, nouda myymälästä" maksutapoina ovat yhä suositumpia kuin koskaan, sillä ne tarjoavat entistä paremman asiakaskokemuksen. Mukavuus on kuluttajalle ensisijaista ostopaikkaa valittaessa.

 

3. ”Osta nyt, maksa myöhemmin” on tullut jäädäkseen

Pandemian taloudelliset vaikutukset ovat saaneet monet ostajat etsimään hallittavampia ja ennakoitavampia maksuaikatauluja. Tämän seurauksena ostoksen maksutapana tarjotut lyhennyslainat, joissa on kiinteä kuukausittainen lyhennys, ovat tulleet yhä suositummiksi. Erityisesti Z-sukupolven kuluttajat, joilla on yleensä vähemmän käytettävissä olevia tuloja kuin vanhemmilla ikäryhmillä, pitävät kyseisiä "ostoslainoja" houkuttelevana ja helppona budjetointityökaluna.

 

4. Joulu-ostosten ajankohta aikaistuu

Kuten viime vuonna, kuluttajat tekevät ostoksia yhä aikaisemmin myös tänä vuonna – tämä on kauppiaille askel parempaan ottaen huomiooon sähköisen kaupankäynnin nousukauden, ja sitä seuranneet mahdolliset toimitusviiveet. Varsinainen jouluostoskauden alku näyttää siirtyneen lokakuun alkuun. Tämän seurauksena kauppiaat, jotka alkoivat jo varhain taistella kuluttajien huomiosta luovilla markkinointivälineillä, saivat etumatkan. Osana tätä trendiä yhä useammat yritykset ovat hypänneet varhaiseen alennusmyyntiin, ja kuluttajat saavat ostoksensa tehtyä mahdollisimman pian toivoen ohittavansa joulukauden tyypilliset väkijoukot ja toimitusten myöhästymiset.

 

5. Lahjakorttien hyödyntäminen toimitusketjun häiriöiden tasoittamiseksi

Vaikka kuluttajat päättäisivät avata lompakkonsa ja tuhlata, monet kauppiaat valitettavasti kärsivät tavallisesta poikkeavista tuotteiden viivästyksistä ja tyhjistä hyllyistä. Toimitusketjun häiriöistä ja muita tuotteita viivästyttävistä syistä johtuen, kauppiaiden on huomioitava asiakkaiden odotukset näiden rajoitusten puitteista. Tästä syystä kauppiaiden on hyvä kiinnittää erityistä huomiota asiakasviestintään, ja kerrottava asiakkaille, milloin he voivat odottaa saavansa tilaamansa tuotteet, ja myös ilmoitettava viivästyksistä pikaisesti. Useissa tapauksissa jälleenmyyjien kannattaa myös harkita lahjakorttien etujen mainostamista, jotta asiakkaat voivat ostaa tuotteensa myöhemmin, kun niitä on jälleen saatavilla.

Laura Tuomi

Laura Tuomi

Laura työskentelee Netsillä digitaalisen markkinoinnin assistenttina vastuualueenaan Suomi ja hänen fokuksenaan on viestinnän mukauttaminen Suomen markkinalle - niin blogien, verkkosivujen sisällön, kuin muunkin viestinnän muodossa.

Seuraa Laura Tuomi

Kanskje du vil lese også

Disse innleggene handler om Fyysiset myymälät

Kommentit (0)

Ei yhtään kommenttia

Ole ensimmäinen joka kommentoi.