Ei ole sattumaa että vaateliikkeen kassalla sinua odottaa sukkapaketti. Fyysisten myymälöiden lisämyynti on usein juuri tätä; asiakas tekee valinnat omatoimisesti ja myyjät, tai pikemminkin kassanhoitajat, prosessoivat ostokset kasseihin. Asiointipolun päätteeksi on soveliasta ehdottaa vielä yhtä juttua, ja niin sukat päätyvät sen paidan seuraksi, jota tulit varta vasten hakemaan.
Jos myymälän suunnittelun lähtökohdaksi on otettu maksamisvaiheen mahdollisimman tehokas käsittely ja lyhyet kassajonot, on ymmärrettävää että henkilöresurssit asetetaan odottamaan asiakkaan ilmestymistä kassalle. Mutta verkkokaupan aikakaudella lisämyynnin tavoittelu ei voi enää odottaa päätepisteeseen. Verkkokauppa kun ehdottaa lisämyyntiä joka askeleella, tuoteselailusta toimitusvaiheeseen, ja mahdollisimman helppoon muotoon paketoituna. Eikä todellakaan tarjoa pelkkiä sukkia.
Myymälöiden tuleekin toimialasta riippumatta mobilisoida henkilökuntansa. Kannettavien, tablettipohjaisten kassojen avulla jonot poistuvat maksuvaiheen jalkautuessa koko myymälätilaan. Asiakasta palvellaan juuri heitä kiinnostavien tuotteiden lomassa ja pohdiskelu konvertoituu ostoksiksi. Lisämyyntimahdollisuudet laajentuvat kattamaan myymälän valikoiman kokonaisuudessaan. Ja mikäli sopivaa tuotetta ei löydykään paikan päältä, tilaus tehdään asiakkaan puolesta saman konsernin verkkokauppaan, eikä häntä menetetä kilpailijoille.
Myyjä palaa jälleen aktiiviseksi asiantuntijaksi joka löytää parhaat ratkaisut asiakkaalle, kun taas tuotteita tiskin takana skannaa jokin muu ammattinimike. Luultavimmin robotti.