Ole askel edellä huijarerita Black Fridayna

Laura Tuomi
Kirjoittaja Laura Tuomi

Ei ole yllätys, että Black Friday on yksi Suomen suurimmista kaupankäyntipäivistä.  Vuonna 2020 100:n suurimman suomalaisen verkkokaupan keskimääräinen liikevaihto Black Friday -viikolla oli peräti 20 % verrattuna vuoden 2019 vastaavaan viikkoon, ja uskomme, että myös vuosi 2021 tulee olemaan vilkas.

Tällainen kiireinen päivä, jossa ei ehkä ole yhtä paljon aikaa perusteellisuuteen kuin normaalisti, houkuttelee valitettavasti myös kyberrikollisia. Siksi on hyvä, jos olet ennen Black Fridayta huomioinut, mitä petoksen merkkejä aiot pidät merkillä verkkokaupassasi.

Alla on listaamme esimerkkejä asioista, jotka voivat osoittaa petoksiin verkkokaupoissa. Käytä tätä tarkistuslistana, jotta olet valmistautunut, jos olet yksi niistä yrityksistä, jotka ovat petosyrityksen kohteena.

Kuinka tunnistaa huijarit verkkokaupassasi

Useat asiat voivat paljastaa epäilyttävän tilauksen. Alta löydät esimerkkejä asioista, jotka voivat paljastaa huijarin:

  • Useiden tilausten tilaaminen samalle asiakkaalle / samalle kortille / samalle puhelinnumerolle / samalle IP-osoitteelle / samalle sähköpostiosoitteelle jne.
  • Useita tilauksia joissa mm. sama puhelinnumero, mutta eri nimi tai vastaava
  • Toimitusosoite ja IP-osoite ovat eri maissa
  • Jos tuote on tilattu ulkomailta: onko tuote mahdollista ostaa sieltä halvemmalla?
  • Onko lähetys tarkoitus lähettää muuhun maahan kuin maksukortin myöntäneeseen maahan?
  • Onko tilattu tuotteita, kuten tietokonelaitteita, matkapuhelimia, kelloja, koruja, merkkivaatteita/-laukkuja, jotka voidaan helposti muuttaa käteiseksi?
  • Onko käytetty anonyymejä ei-jäljitettävissä olevia asiakastietoja, kuten prepaid-matkapuhelinta, ilmaisia ​​/ anonyymejä sähköpostitilejä tai muuta?
  • Ennen tilausta on edeltänyt hylättyjä tapahtumayrityksiä
  • Poikkeavatko asiakastiedot tavanomaisesta (esim. erikoismerkkien ä, ö, å kohdalla)?

Useat verkkokauppojen maksumoduulit mahdollistavat myös hylättyjen tapahtumien tarkastelun, mikä voi myös olla hyvä apu petosyrityksiä tutkiessa. Ensin muilla korteilla hylätty, mutta sitten onnistuneesti läpi menevä tilaus on erittäin iso vaaranmerkki, sillä harvoilla ihmisillä on suuri maksukorttipino, josta valita useita eri kortteja.

Mitä voit tehdä epäilyttävälle tilaukselle?

Jos tilaus herättää epäilyksesi yllä olevan tarkistuslistan avulla, on tärkeää tarkastella tilausta tarkemmin. Seuraavat asiat olisivat siksi hyvä käydä läpi:

  • Eikö asiakkaan puhelinnumeroa löydy verkkopalveluista? (Tämä voi olla merkki prepaid-matkapuhelimen käytöstä). Etsi tarvittaessa puhelinnumero MobilePaysta tai vastaavista palveluista.
  • Liittyykö puhelinnumero asiakkaaseen/osoitteeseen? Tarkista ilmoitettu numero Fonecta/020202/kuka soitti? tai muilta vastaavilta sivuilta.
  • Onko asiakas rekisteröitynyt ilmoitettuun osoitteeseen? Tarkista molemmat osoitteet, jos laskun ja toimitusosoitteen välillä on eroja.
  • Soita osoitteeseen rekisteröityyn puhelinnumeroon (jos osto on vilpillinen ja soitat ilmoitettuun numeroon, saat vain huijarin kiinni ja hän tietysti sanoo, että kaikki on kunnossa).
  • Vertaa nimeä, puhelinnumeroa, osoitetta, sähköpostiosoitetta, IP-osoitetta jne.

Käytä johdonmukaista tarkistusmenettelyä epäilyttävien tilausten varalta. Yllä olevista listauksista voit tehdä itsellesi tarkistuslistan, jotta tiedät mitä etsiä epäilysten herätessä.

Muista, että on oma asiasi ja päätöksesi, haluatko peruuttaa tilauksen. Voit myös aina pyytää asiakkaalta lisädokumentteja varmistaaksesi, että hän on kuka väittää olevansa.

Noudattamalla yllä olevia suosituksia voit toivottavasti saada kiinni kaikki petosyritykset ennen kuin lähetät maksamatta jääviä tilauksia,.

Toivotamme sinulle tuottoisaa, turvallista ja vilkasta Black Fridayta!

Laura Tuomi

Laura Tuomi

Laura työskentelee Netsillä digitaalisen markkinoinnin assistenttina vastuualueenaan Suomi ja hänen fokuksenaan on viestinnän mukauttaminen Suomen markkinalle - niin blogien, verkkosivujen sisällön, kuin muunkin viestinnän muodossa.

Seuraa Laura Tuomi

Kommentit (0)

Ei yhtään kommenttia

Ole ensimmäinen joka kommentoi.