Skip to main content

Vinkit ja niksit

Mitä on SEO ja miksi siihen perehtyminen on tärkeää?

What is SEO and why is it important
Julkaistu: 02.06.2022
N/A lukuaika min

Google on täynnä mahdollisuuksia parantaa yrityksesi näkyvyyttä aiheeseen liittyvissä hauissa SEO:n (hakukoneoptimoinnin) avulla. Nämä mahdollisuudet kuitenkin vähenevät hitaasti ajan myötä, ja tulevaisuudessa muutama yritys tulee omistamaan toimialansa lähes jokaisen hakusanan. SEO-asiantuntijana kerron sinulle tässä artikkelissa miksi. Mutta ennen kuin pääsemme siihen, meidän on sukellettava syvälle SEO:hon ymmärtääksemme, miten se oikeastaan edes toimii.

SEO:n pikaperusteet

95 % hakuliikenteestä ei klikkaa hakukoneen tulosten toiselle sivulle, ja 70,4 % napsautuksista kohdistuu viiteen ensimmäiseen hakutulokseen. Tämä tarkoittaa, että on periaatteessa hyödytöntä olla Googlen toisella puolella.

Google sallii korkeintaan 10 hakutulosta ensimmäisellä sivullaan, mutta joskus jopa vähemmän, kun yritykset maksavat ylimmän ja alimman mainoksen tuloksista.

Avainsanan omistaminen Googlessa liittyy kolmeen päätekijään

  1. Authority (Auktoriteetti; perustuu Googlen algoritmiin, jolla sivustosi arvioidaan alan johtavaksi)

  2. Avainsanoilla optimoitu sisältö (sisältö, joka on kirjoitettu sijoittumaan hyvin tietyillä hakusanoilla)

  3. Käyttäjäsignaalit (käyttäjäsignaalit osoittavat Googlelle, sopiiko sisältösi tietylle hakusanalle vai ei)

Nyt kun sinulla on hallussa perusasiat, voimme mennä yksityiskohtaisemmin siihen, miksi Googlen hakukenttä rajoitetaan vain muutamiin valittuihin yrityksiin useimmilla toimialoilla. Mutta ensin perehdytään hieman tarkemmin sivuston auktoriteettiin.

Auktoriteetti perustuu pääasiassa kahteen tekijään

  1. Sivun suosio. Tätä mitataan sillä, kuinka moni muu verkkosivusto linkittää sivuun ja kuinka monta kertaa tuotemerkki on mainittu verkossa.

  2. Toimialaan liittyvän sisällön määrä. Tämä osoittaa Googlelle, että sivusto tuottaa sisältöä ja on tiedon lähde. Jos sisällön laatu on korkea, Google palkitsee sivuston toimialan auktoriteetilla.

Auktoriteetti on se, että on selvää, että vanhemmat, vakiintuneemmat sivustot ovat paljon edellä uusia kilpailijoita tässä pelissä. Suuremmilla yrityksillä on myös usein enemmän resursseja luoda sekä sisältöä että linkkejä verkossa. Pitkällä aikavälillä tämä johtaa siihen, että vain muutamat alan johtajat omistavat parhaan sijoituksen useimpien hakusanojen kohdalla alalta. Jos katsomme postauksen alussa mainittuja tilastoja uudelleen, tämä tarkoittaa sitä, että vain alle 5% kaikesta Googlen liikenteestä menee pienyrityksille.

Kannattaako SEO:ta aloittaa vai onko jo liian myöhäistä?

SEO nykyään on aivan kuten bitcoin vuonna 2014, se on jo nyt hyvin arvokasta, mutta se tulee olemaan vielä arvokkaampaa lähitulevaisuudessa. Syynä tähän on Googlen kasvava suosio, kun "milleniaalit" pyrkivät vastaamaan tarpeisiinsa verkossa sen sijaan, että luottaisivat kontakteihinsa kuten vanhemmat sukupolvet.

Jos teet sivustollesi SEO-strategian nyt, voit jo valmistautua hyvin tulevaisuuteen hyvissä ajoin, ja jopa voittaa jättiläiset pitkällä aikavälillä. Tämän ovat tehneet jo useita kertoja nälkäiset yrittäjät, jotka ovat olleet enemmän perillä SEO:sta kuin Fortune 500 -yritykset. Nämä yrittäjät ovat panostaneet tuottamaan uskomattoman määrän sisältöä ja luomaan vankkoja linkkistrategioita.

Enkö voi vain maksaa sijoituksesta Googlessa?

Kyllä, se on juuri nyt vielä mahdollista.

Googlen mainontaan kohdistuu kuitenkin CPC-inflaatio (Googlen mainonnan nousevat kustannukset). CPC-inflaatio toimialalla voi helposti nousta 100 % vuodesta toiseen, mikä puolestaan tarkoittaa, että vain vakiintuneimmat yritykset, jotka hallitsevat hyvin CAC:n (asiakkaan hankintahinta) ja CLV:n (asiakkaan elinkaariarvo), voivat ansaita rahaa Google-mainonnalla. Pienillä yrityksillä on paljon tehtävää, ja siksi ne keskittyvät hieman vähemmän yksittäisiin lukuihin – mikä vaikeuttaa rahan ansaitsemista mainonnasta.

Joten mikä on johtopäätös?

Oletko toimialalla, jossa franchising- ja yritysketjujen määrä on kasvussa? No, siinä tapauksessa juuri nyt on oikea hetki valmistella yrityksesi hakukonetuloskamppailuun. Onneksi SEO on edelleen osa markkinointia, jota aliarvioidaan rajusti, sillä monet eivät ymmärrä, että joka Google-haku on linkitetty potentiaalisen asiakkaan tarpeeseen. Tämä tekee Googlesta edelleen yhden arvokkaimmista markkinointikanavista.

Henrik Park
Henrik Park
SEO-specialist, Marketin.no