Viime vuosi toi mukanaan selvää kasvua niin kansantaloudessa, korttimaksuissa kuin lähimaksamisessakin. Parin vuoden erittäin alhaisen – tai jopa negatiivisen – kasvun jälkeen 2017 oli Suomessa hyvä vuosi. Bruttokansantuote kasvoi 3 prosenttia ja kulutus kasvoi vähenevän työttömyyden ja alhaisena jatkuvan korkotason tukemana. Tilanne on jatkunut samanlaisena myös vuonna 2018 – eli maamme ja kauppiaidemme kannalta myönteiset ajat jatkuvat.
Ensimmäisessä pohjoismaisessa maksuraportissamme käymme läpi asiakkaiden maksukäyttäytymistä myymälöissä ja toimipaikoissa. Tarkastelemme tekijöitä, jotka vaikuttavat heidän valintoihinsa.Jatkossa vuosittain ilmestyvässä raportissamme pääteemana on siis myymälässä tapahtuva maksaminen – sähköisestä kaupankäynnistä voit lukea Paytrail-tytäryhtiömme julkaisemasta raportista täältä.
Lähimaksusta tuli turvallista arkea – mobiili seuraa perässä
Euroopan toiseksi suurimpana maksualan toimijana maksut ovat Netsin osaamisen ydintä. Raportissa käymme läpi kuluttajien fyysisissä myymälöissä käyttämät neljä maksutapaa: kortti, käteinen, mobiilimaksu ja lasku/osamaksu.
Kortin asema Suomen suosituimpana maksuvälineenä myymälöissä vahvistuu entisestään. Erityisesti lähimaksukorttien käyttö on ripeässä kasvussa. Alle kahdessa vuodessa lähimaksujen osuus kaikista korttimaksuista on kuusinkertaistunut. 2018 syyskuussa lähimaksujen osuus on jo yli 40%. Taustalla on ennen kaikkea maksamisen helppous ja nopeus.
Käteisen käyttö on Suomessa vähentynyt jo vuosien ajan, ja olemme kulkemassa kohti yhteiskuntaa, jossa ei käytetä käteistä rahaa. Suomalaiset kuitenkin pitävät käteistä rahaa tärkeänä, ja sopeutuminen ajatukseen käteisettömästä yhteiskunnasta ottaa aikansa.
Vuonna 2017 Suomessa otettiin käyttöön uusia mobiilimaksutapoja: MobilePay, ApplePay ja kotimainen Pivo. Vielä viime vuonna niiden käyttö myymälöissä oli kohtalaisen pientä, mutta mobiilimaksamisen odotetaan kasvavan voimakkaasti tulevina vuosina.
Tässä muuttuvassa maksumaisemassa kauppiaiden voi olla vaikeaa pysyä ajan tasalla kaikista uusista maksutavoista. Nets tukee jatkossakin kaikkia olennaisia maksutapoja ja tutkii tulevaisuuden menetelmiä, esimerkiksi kasvojen tunnistamista.
Euroopan Unionin PSD2-direktiivin myötä markkinoille on tulossa laaja kirjo erilaisia maksuratkaisuja. Jotta ne saavuttaisivat sekä kauppiaiden että kuluttajien hyväksynnän, niiden on oltava nopeita, turvallisia, kustannustehokkaita ja käyttövarmoja.
Erilaisten maksutapojen joukkoon on hiljattain tullut myös mahdollisuus valita lasku maksutavaksi ostohetkellä. Tämä on esimerkki siitä, miten Netsin maksupääte voi toimia erilaisten palvelujen solmukohtana, eikä pelkästään korttimaksujen vastaanottopäätteenä.
Kanta-asiakkuusratkaisut ja digitaaliset kuitit
Lisäarvoa tuottavien palvelujen kuten kanta-asiakkuusratkaisujen ja digitaalisten kuittien merkitys kauppiaille kasvaa, ja raportissamme käsittelemme myös niitä. Suomessa kanta-asiakkuusratkaisut ovat erittäin suosittuja, itse asiassa suositumpia kuin missään muussa Pohjoismaassa. Samaan aikaan ratkaisut ovat kuitenkin usein kovin perinteisiä.
Kuittien digitalisointi ei ole edennyt Suomessa kovinkaan pitkälle, ja pidämme perinteisistä paperikuiteista tiukemmin kiinni kuin pohjoismaiset naapurimme. Näemme kuitenkin, että Suomessa toimivien kauppiaiden kiinnostus sähköisiä kuitteja kohtaan kasvaa, koska ne tarjoavat selkeitä etuja niin kauppiaille, kuluttajille kuin ympäristöllekin. Fyysisistä kuiteista luopuminen tulee yhä vahvemmin myös Suomeen, ja Netsillä on valmiudet ja kokemusta tukea kauppiaita tässäkin.
Netsin pohjoismainen maksuraportti on luettavissa kokonaisuudessaan täältä.