Tuo takki on saatava! Ostopäätöksesi on mahdollisesti lähtenyt liikkeelle vertailemalla huolellisesti eri vaihtoehtoja, luettuasi kiinnostavan artikkelin tai törmättyäsi toimivaan mainokseen. Astut sisään myymälään pää- tai sivuovesta. Kauppias ei tunne henkilöllisyyttäsi tai ostohistoriaasi, saati sitä, asioitko heillä säännöllisesti vai ensimmäistä kertaa. Harhailet kaupassa, kunnes haluttu tuote löytyy, laitat sen ostoskoriin ja kävelet kassalle.
Vai pitäisikö sittenkin ottaa tuo toinen? Saatat vielä vaihtaa tuotteen matkan varrella. Kukaan ei kerro, mitä muut kaltaisesi asiakkaat ovat olleet tuotteesta mieltä, eikä sinua yritetä houkutella lisäostoksille sen perusteella mitä toiset ovat tyypillisesti ostaneet. Nimesi tai osoitteesi eivät jää kauppiaan kassajärjestelmään. Maksutietojasi ei ole tallennettu hyväksymistä vaille valmiiksi, jotta ostaminen olisi sujuvampaa. Kävelet pois antamatta palautetta, puhumattakaan siitä, että kauppiaalla olisi mahdollisuuksia tavoittaa sinua ostoksen jälkeen vaikkapa tarjoamalla jotakin uutta, sinua kiinnostavaa tuotetta.
Verkossa kaikki on toisin. Ostitpa sitten vierailijana tai tunnuksillasi kirjautuen, verkkokaupalla on lähtökohtaisesti käytössään kaikki tämä data liiketoimintansa kehittämiseen. Lähitulevaisuudessa kuitenkin myös myymälöiden avuksi rientää useita teknologioita kuten tuotteiden IoT-sensorit, myymäläympäristön täydennetty AR-todellisuus ja monikanavainen kuluttajan tunnistaminen, jolloin koet olosi yhtä tervetulleeksi kuin palatessasi tuttuun verkkokauppaan. Myymälöiden menestys elämyksellisten ostokokemusten luojina alkaa kuromalla umpeen verkkokaupan tekninen etumatka pala kerrallaan. Eikä tämä ole vain Amazonin etuoikeus, vaan mahdollisuus on avoinna mille tahansa eteenpäin katsovalle kaupalle.