Nets blogi

Analytiikalla älyä myös vähittäiskaupan markkinointiin

Kirjoittanut Oleg Kolodiy | Aug 7, 2020 11:06:35 AM

Tiedätkö miltä asiakkaidesi asiointipolku näyttää? Tiedätkö miten paljon budjetistaan asiakkaat käyttivät juuri sinun myymälässäsi? Nämä tiedot ovat jo olemassa ja vain odottavat hyödyntämistä.

Kehittynyt analytiikka voi oikein toteutettuna parantaa ja nopeuttaa myyntiin ja markkinointiin tehtyjen sijoitusten tuottoa.

Perinteisesti hyvin menestyneeseen vähittäiskauppaan kohdistuu nyt uhkia joka suunnasta. Vähittäiskaupan digitalisaatio toi mukanaan uusia tapoja kasvattaa myyntiä dramaattisesti ja lyhentää myyntisykliä. Keskeisiä kysymyksiä jäi silti ratkaisematta, kuten asiakaskunnan ja heidän ostokäyttäytymisensä ymmärtäminen.

Keskustellessamme asiakkaidemme kanssa näemme miten tärkeää on ymmärtää epäonnistuneiden myyntipanostusten taustalla vaikuttavia syitä. Fakta on, että tänä päivänä myynnin kasvattaminen vaatii oleellisesti uusia tapoja analysoida eri myyntikanavista koottua dataa.

Menestyäkseen yritykset tarvitsevat lisää ymmärrystä kuluttajien toiminnasta rakentaakseen kuhunkin asiointitilanteeseen soveltuvia, kanavariippumattomia asiakaskokemuksia. Tämä vaatii kattavan näkymän paitsi ostokäyttäytymiseen, myös tapahtumiin jotka johtivat ostopäätöksiin.

Miten pääsisi alkuun?

Kauppiaan tarjoamaa tulee tarkastella kuluttaja-asiakkaan näkökulmasta ja yhteydessä heidän päivittäiseen toimintaansa

Näkymä kuluttajan asiointipolkuun tarkoittaa kykyä ymmärtää, miten asiakkaat käyttäytyvät. Se paljastaa piilossa olevia trendejä (kausiluontoisia ja muita), jotka on mahdollista kääntää uusiksi tilaisuuksiksi myydä enemmän ja paremmin.

Asiointipolku auttaa havaitsemaan miten kuluttajat päätyvät asioimaan juuri tietyssä myymälässä tai sen kilpailijoilla . Kyky nähdä kokonaiskuva asiointiin, mitä asiakkaat tekivät ennen ja jälkeen ostoksia tietyssä myymälässä, tarjoaa kilpailuedun kauppiaalle.

Miten käytän tietoa?

Asiakaskäyttäytymisestä saatavaa tietoa voi hyödyntää etuohjelmien suunnittelussa, markkinointitoimenpiteissä ja kohdennetuissa tarjouksissa. Lopulta jokaisen kauppiaan tavoitteena on saada kootuksi uskollisten asiakkaiden armeija. Keskeinen työkalu tässä on luokitella asiakkaat heidän rutiiniensa, asiointipolkujensa ja aikaisempien maksutietojensa pohjalta. Tämä mahdollistaa tarjonnan räätälöinnin asiakkaiden tarpeisiin ja sen arvon nostamisen. Asiointilähtöinen näkemys on avain itse asiakkaiden ymmärtämiseen.

Lopulta asiakkaiden tyytyväisyys on tärkeimpiä tekijöitä parempaan liiketoimintaan pyrittäessä. Oikea lähestymistapa luokitteluun johtaa erinomaisiin asiakaskokemuksiin. Nämä yhdessä muodostavat asiakasuskollisuuden ja luottamuksen perustan.

Tärkeintä on aloittaminen.